Sandøyafestivalen ble en suksess

Publisert av: Agder SV Publisert: 03. september 2024
Oppdatert: 03. september 2024
Lesetid: ca. 2 min
I helgen gjentok vi suksessen fra 2018, og var samlet på Sandøya med gode diskusjoner, politisk påfyll, god mat, sang, samtaler og sosialisering.

Til tross for at planen etter 2018 var å arrangere dette hvert mellomvalgår, skulle det gå 6 år før vi kom tilbake. I 2020 var det koronabegrensninger på arrangementer, og i 2022 klarte vi ikke å finne nok tilgjengelige overnattingsplasser samtidig på øya. Men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, og denne helga var vi tilbake!

Folk ute på seminar. Foto.

Sandøya viste seg fra sin beste side, og programmet på lørdag startet med en øyvandring om kulturlandskapet, øyas historie og det politiske i det nære, ledet av Steinar Thorsen i Tvedestrand SV.

Deretter var det gode diskusjoner i grupper først om de politiske prioriteringene i det nye arbeidsprogrammet som skal ferdigstilles på Landsmøtet til våren, og om hvordan vi nå med over 50 % flere medlemmer enn vi hadde i 2018 kan jobbe for økt aktivitet i lokallaga og lokalsamfunnene våre.

Gruppearbeid. Foto.

Til lunsj og frokost stilte vår egen kommunestyrerepresentant i Tvedestrand Tove Aargaard, som driver bakeriet Brød og Vind på Sandøya, opp med det som av flere ble beskrevet som det beste brødet de hadde smakt, og til middag fikk vi steinsoppsuppe servert fra det lokale gjestehuset.

Etter middag, da det hadde begynt å mørkne litt, holdt naturfotograf og tidligere stortingsrepresentant for SV Arne Nævra foredrag om hvordan vi forholder oss til naturkrisa midt i klimakrisa, akkompagnert av alt fra flotte bilder og videoklipp av tiurleik, fjellrev og klippeblåvinge til dystrere bilder av gravemaskiner og enorme naturødeleggelser som følge av vei-, vindkraft- og hytteutbygging. Deretter forløp resten av kvelden til allsang på lokalet og hyggelig prat.

Filmvisning av natur. Foto.

Søndag startet med øyeåpnende foredrag av den norsk-palestinske psykoterapeuten Mustafa Jayuusi om internasjonal solidaritet i lokalsamfunnet, hvordan vi møter og tar vare på våre palestinere, og hvordan tar vi vare på hverandre og vår egen psykiske helse under et pågående folkemord.

Den siste programbolken var nærmest en forbedret ønskereprise på en panelsamtale om den sikkerhetspolitiske situasjonen fra 2018. Den gang besto panelet av SV-veteranen Stein Ørnøi, som var leder av Sosialistisk Valgforbund fram til stiftelsen av SV i 1975, fylkesleder i Rogaland SV Ingrid Fiskaa, nå stortingsrepresentant i utenriks- og forsvarskomiteen, og fylkesleder i Agder SV Mali Steiro Tronsmoen. I år var panelet i tillegg forsterket med oberst Eystein Bonnevie-Svendsen som har jobbet mange år i NATO og forsvaret, både i Norge og i Brüssel, og i dag sitter i kommunestyret for SV i Tvedestrand.

Panelsamtale med Eysten Bonnevie-Svendsen, Ingrid Fiskaa, Stein Ørnhøi og Mali Steiro Tronsmoen. Foto.

Utgangspunktet for diskusjonen var jo også et annet enn for 6 år siden med Russlands invasjon av Ukraina, krigen i Gaza, utviklingen i USA og også SVs reviderte standpunkt om NATO som bakteppe. I alt en veldig interessant og lærerik bolk, og det er smått utrolig at denne mengen kompetanse er samlet på et SV-seminar på Sandøya i Agder.

Vi legger bak oss en strålende helg, og håper det ikke blir 6 år til neste gang!