Landbruk

Klimaendringene gir grunn til økt bekymring for verdens matproduksjon. Det er viktigere enn noen gang før å legge til rette for en variert og lokal matproduksjon, av hensyn til vår egen befolkning, men også i solidaritet med folk i andre land.

Agder bondelag oppgir at mange bønder i fylket gjerne går over til økologisk landbruk hvis økonomiske rammetilskudd gjorde det mulig. Dette er en utvikling Agder SV vil ønsker å støtte, av mange grunner.

Vi må ha store ambisjoner: Norsk mat er blant verdens reneste og tryggeste, og med minimal bruk av sprøytemidler og antibiotika. Dette er en trend vi må forsterke. Vårt jordbruk skal være på verdenstoppen når det gjelder dyrevelferd, smittevern, bærekraft og miljø. Det må legges til rette for omstilling av jordbruk og skogbruk som kan øke tåleevnen for tørke, flom og det været klimaendringene fører med seg. Agder SV vil ha regionale beredskapslagre av matkorn, såkorn og frø og legge til rette for dyrkingsformer som sikrer stabil matproduksjon.

Landbruket er viktig fordi det gir livsnødvendige produkter, men også fordi det sikrer lokale arbeidsplasser og desentralisert bosetting. Et variert landbruk som passer med naturgrunnlaget, med ulik størrelse på bruksenhet og type produksjon, er noe vi i Agder SV brenner for. Det skal være mulig å livnære seg som heltidsbonde i Agder. Årsinntekten til bøndene må opp, og det må bli slutt på ensidig prioritering av intensiv stordrift. Forholdene må legges til rette for dem som ønsker å være deltidsbønder ved siden av annet arbeid, og det må legges bedre til rette for tilleggs- og nisjenæringer som gir mangfold i næringen og distriktspolitikken.

Landbruket står for verdifull kunnskapsformidling og er en viktig tradisjonsbærer og kulturformidler. Bare 3% av Norges areal er dyrka jord, og vi har ikke råd til å miste noe av dette. SV ønsker derfor å bygge allianser for å stoppe forslag som nedbygging av matjord.

I stedet ønsker vi en utvikling der fylkets utmarksressurser blir utnyttet mye bedre enn i dag. Dette kan skape ny giv i stedet for fraflytting. Jordvern og aktiv politikk for levende kulturlandskap går altså hånd i hånd med framtida og må prioriteres høyt.