Klima og miljø

Et samfunn som tar tak i miljøproblemene, er et samfunn som åpner for nye muligheter. Når vi bygger et miljøvennlig og fremtidsrettet samfunn, vokser nye næringer fram, nye jobber skapes og nye hjem bygges. Et Norge som samtidig tar ansvar for å begrense utslippene av klimagasser og ødeleggelse av naturen, blir et Norge med flere trygge og framtidsrettede arbeidsplasser, grønnere og mer moderne lokalsamfunn, lettere framkommelighet og en enklere hverdag for innbyggerne. Mye kan gjøres i Agder for å møte og løse de store miljøutfordringene, og vi inviterer befolkningen med på laget for å lykkes.

Agder SV vil arbeide for at FNs bærekrafts mål og Agenda 2030 med tilhørende handlingsprogram er styrende for alt politisk arbeid og samfunnsutvikling i Agder. Agder må øke sine klima- og miljøambisjoner for å nå FNs bærekrafts mål innen 2030. Fylkeskommunens rolle i arbeidet med å innarbeide og etterleve FNs bærekraftsmål må styrkes. Slik sikrer vi at fylkeskommunen kan veilede og bidra ut i kommunene med relevant kompetanse og fagressurser. Agder SV vil forplikte seg til raskere innarbeiding av FNs bærekrafts mål i alle regionens kommuner, og være pådriver for tiltak som gjør Agder landsledende på kutt i klimagassutslipp og ivaretakelse av artsmangfold og sammenhengende natur. Å omstille samfunnet slik at vi når FNs bærekrafts mål krever felles innsats. Dette innebærer at vi må sikre økt kunnskap om bærekraftig omstilling inn i det offentlige, næringslivet, våre utdanningsinstitusjoner, til våre innbyggere og organisasjoner i Agder.

En helhetlig og bærekraftig arealforvaltning hvor formålet er arealnøytralitet er drivende for Agder SV sin politikk. Fylkeskommunen må utvikle verktøy som kan brukes til statistikk, faglige utredninger, kartlegginger og oversikter over regionens arealforbruk, ressurser og naturmangfold. Slike verktøy må gjøres tilgjengelig for kommunene. Dette fremmer helhetlige og langsiktige strategier som sikrer forutsigbarhet ved målkonflikter mellom de interessene og målsettingene vi skal forvalte.

Der dette kommer i konflikt vil Agder SV sette det biologiske mangfoldet og miljøhensyn foran interessene til utbyggere i for eksempel planprosesser eller ved vurdering av nye hyttefelt. Agder SV vil arbeide for innskjerping i dispensasjonspraksisen for bygging i 100-metersbeltet. SV vil videreføre kampen for å bevare strandlinjer, heiområder og grønne lunger i nærmiljøet. Samtidig vil SV styrke allemannsretten og allmennhetens interesser og sikre alles rett til å komme ut i naturen og utøve ulike former for friluftsliv, fra å glede seg over uberørt natur langt fra folk til turer og friluftsaktiviteter i nærområdet.

Agder SV vil ta vare på artenes leveområder gjennom vern av naturområder og restaurering av ødelagt natur og fremme helhetlig arealbruk. Vi vil arbeide for å utvikle verktøy og sikre viktig kunnskap gjennom økt bevilgning til kartlegginger og analyse og målverktøy som kommunene skal bruke i sin arealforvaltning. Vi vil jobbe for at alle kommuner i Agder benytter klima, areal- og naturregnskap i sitt planarbeid innen 2024.

Agder SV vil jobbe for å sikre at kommunene ved rullering av sine kommuneplaner har krav om å ta ut gamle reguleringsplaner som ikke er igangsatt, og at fylkeskommunen skal bidra med kompetanse og ressurser i dette arbeidet. Vi vil arbeide for at det settes en begrensning og betydelig reduksjon i hva en kommune kan ha i boligreserve. Denne grensen bør ses opp mot innbyggertall og kommuneareal.

Agder SV mener at fylket må prioritere deltakelse i prosjekter og forskningsprosjekter som øker regionens kunnskap om helhetlig og bærekraftig arealforvaltning for fremtiden. Regionale planer og verktøy for helhetlig og bærekraftig samfunnsutvikling må styrkes. Dette vil gi regionen verktøy som sikrer utslippsfri og effektiv mobilitet, økt tilgang på fornybar energi, arealnøytralitet, og klimakutt.  Fylkeskommunens målsetninger må følges av alle Agders kommuner og sikres ved at fylkeskommunen bidrar med sin faglige kompetanse og veiledning inn i kommunenes planarbeid.

Agder SV vil styrke innsatsen for ivaretakelse av natur og kulturlandskap i fylket. Vi vil prioritere midler til kartlegging og forvaltning av våre naturtyper og arealer. I 2021 forpliktet Norge seg til et mål om å verne 30 % av naturen og 30 % av havet innen 2030, dette må vi følge opp regionalt. Agder SV vil sikre leveområder for Agders arter på land og i vann gjennom betydelig økt vern av hei-, kyst-, strand-, vann-, og skogsområder. Våre vassdrag, myr- og havområder er viktige å ivareta for fremtiden. Vi vil jobbe for å sikre at større sammenhengende områder avsettes til vern gjennom etablering av flere nasjonalparker og økt vern i eksisterende nasjonalparker både på land og langs kysten. Disse målsettingene må ivaretas og sikres når infrastruktur og næring bygges ut.

Agder forvalter Europas sørligste villreinområde, og Agder SV vil arbeide for å styrke og ivareta disse leveområdene for fremtiden. Vi mener det må utpekes flere utvalgte naturtyper og prioriterte arter i naturmangfoldloven. Vi må oppfylle forpliktelsene i Bern konvensjonen om stans av naturmangfoldtap gjennom en bærekraftig forvaltning av våre rovdyr og deres leveområder. Dette innebærer nedleggelse av de regionale rovviltnemndene som bør erstattes av en nasjonal, politisk uavhengig kunnskapsbasert rovviltnemd.

Agder SV vil arbeide for å utnytte fylkets naturressurser på en bærekraftig måte, som bevarer økosystemer og naturmangfold. Energi fra av olje og gass må erstattes av fornybar energi. Økt satsing på solkraft og energieffektivisering er viktige tiltak for å nå disse målene. Vi vil arbeide for å øke omstillingen i bedrifter og næringsliv til sirkulær tankegang og metoder hvor vi stiller krav til gjenbruk og energieffektivitet i produkter og produksjon.

Den største utfordringen de nærmeste ti årene er at vi må løse dagens og framtidens miljøproblemer. Vi må gjennomføre drastiske kutt i lokale utslipp for å løse dette og deler av samfunnsstrukturen må bygges om. Agder SV ønsker å øke fylkets ambisjoner om klimagasskutt til minimum 55 prosent. Agders utslippskilder må kartlegges, og fylkeskommunen må lage et årlig klimaregnskap som viser utslippskutt. En slik synliggjøring av utslippskildene er avgjørende for å skape målrettede tiltak som fremmer erstatning av ikkefornybare energikilder med bærekraftige alternativer.

Agder har nylig vært rammet av både flom, snøtunge vintre med langvarige strømbrudd, tørke, skogbranner og påfølgende svikt i jordbruksavlinger. Vi må dyrke mer mat lokalt, og finne tiltak som øker og sikrer denne målsettingen. Agder SV mener vi trenger bedre regionale planer og styrket innsats og samarbeid mellom kommuner, brannvesen, heimevern og sivilforsvar for økt beredskap – særlig for strøm og transport. For jordbruk og skogdrift trengs omstillingstiltak som øker tåleevnen for tørke og flom.

Agder SV ser at omstilling skaper muligheter til å skape morgendagens arbeidsplasser, transportsystemer og lokalsamfunn. Vi må gjøre tiltak og endringer i dag som sikrer at vi når de målsettingene vi har satt oss for fremtiden. Dette krever utstrakt og helhetlig samarbeid på tvers av geografi, sektorer og nivåer i alle Agders kommuner. Og felles målsettinger må forankres slik at alle kommuner får god veiledning og kunnskap og sikres mulighet til tett samarbeid, deltakelse og medvirkning i omstillingen.