Vil ha direktetog Oslo-Arendal med fjerntogstandard

Publisert av: Agder SV Publisert: 14. mars 2025
Oppdatert: 14. mars 2025
Lesetid: ca. 2 min
SV sin førstekandidat til Stortinget og gruppeleder for Agder SV, Mirell Høyer-Berntsen reiser denne helga til SV sitt landsmøte i Oslo. Mirell reiser til Oslo med buss, og ikke med toget fra hjembyen. Dette vil hun gjøre noe med.

På SV sitt Landsmøte vil stortingskandidaten fra Arendal nemlig fremme forslag om å få SV til å programfeste at Arendalsbanen skal regnes som en del av fjerntogstrekningene.

Høyer-Berntsen sier hun gir full støtte til Arendalbanens venner som lenge har kjempet for dette:

– Skal passasjerene komme tilbake til toget, må transporttilbudet heves betraktelig.
Med dagens jernbanetrasé vil ikke reisetiden med tog bli like kort som for bussene langs E-18, men ved å etablere et direktetogtilbud, vil dette kunne bli et svært komfortabelt og attraktivt reisealternativ. Derfor må fremtidens tog bestå av to deler mellom Oslo og Nelaug, hvorav det ene togsettet kjøres til og fra Arendal. I tillegg må prisene på togbillettene reduseres betraktelig og kunne kombineres med buss og ferje.

Det fullstendige forslaget som vil bli løftet på SV sitt Landsmøte lyder:

«Ruste opp og knytte sammen Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. Arendalsbanen skal regnes som en del av fjerntogstrekningene, og det skal planlegges for dobbeltspor på Jærbanen og gjenåpning av Ålgårdbanen».

Forslaget støttes av og fremmes av flere fylker. Agder SV, Rogaland SV, Telemark SV og Vestfold SV står bak forslaget, og stortingskandidaten håper forslaget vil få flertall og slik bli en del av partiets politikk.

Høyer-Berntsen er klar for å møte partiet i Oslo, og viser til at

– Arendalsbanen må også bli noe langt mere enn en tilbringerbane til Sørlandsbanen. Banen er i god teknisk stand, men lokaltogene er over 40 år gamle. Jernbanen er en stor ressurs som vi må klare å ta langt mer i bruk. Det er viktig å sikre en stabil og oppgradert jernbane som vil kunne avlaste dagens veier med både passasjerer og gods.

Videre viser hun til hvorfor det er viktig å få dette forslaget inn i partiprogrammet akkurat nå:

– Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport, utarbeide en strategi for fjerntogstrekningene og revurdere trafikkpakkene. Dette arbeidet skal være ferdig i februar 2026.

Hun avslutter med å rose Arendalsbanens venner som hun mener har gjort en formidabel jobb, og viser til viktigheten av at de folkevalgte i Agder og Agderbenken på Stortinget nå må stå sammen om dette. Sørlandsbanen var i 2024 den minst presise jernbanestrekningen i Norge, med god margin. Det vil Høyer-Berntsen og SV-laget i Agder gjøre noe med med dette forslaget, som også innebærer å bygge «Genistreken», som vil kutte reisetiden til Oslo med over en time.